start / Aktualności / Aktualności

Ferie w domu – pomysły na wspieranie psychologicznego rozwoju dziecka

Ferie w domu – pomysły na wspieranie psychologicznego rozwoju dziecka

Ferie w domu – pomysły na wspieranie psychologicznego rozwoju dziecka

Odpoczynek od obowiązków szkolnych, brak możliwości udziału w zorganizowanych wyjazdach zimowych, izolacja od rówieśników czy ograniczenie funkcjonowania obiektów usługowych, zmusza młodych sportowców i ich rodziców do szukania nowych sposobów spędzania zimowego wypoczynku. W związku z tym, cel em niniejszego wpisu jest przedstawienie kilku wybranych aktywności, mających służyć naszym podopiecznym w okresie odpoczynku i rekreacji, wzmacnianiu relacji rodzinnych oraz promowaniu nowych zainteresowań:

1. Majsterkujcie – każdy ma w domu coś co wymaga naprawy, przerobienia, poprawy czy udoskonalenia. Jeśli potrafisz wykonać podstawowe drobne czynności (wymienić uszczelkę, zbudować karmnik dla ptaków lub choćby przesadzić kwiaty) zaangażuj w to swoje dziecko. Zróbcie z tego okazję do nauki nowych umiejętności oraz zabawy. Pamiętaj aby docenić jego zaradność po udzielonej pomocy.

2. Czytajcie – pokaż dziecku, że spędzanie wolnego czasu nie musi wiązać się wyłącznie z graniem na konsoli czy oglądaniem seriali. Weź książkę i czytajcie razem, edukuj poprzez obcowanie z nowymi oraz interesującymi faktami. Na początku nie musisz wysilać się na wyszukiwanie uznanego piśmiennictwa– pozwól dziecku wybrać samodzielnie, niech będzie to coś co zainteresuje je pierwszej kolejności.

3. Zagrajcie – każdy z nas posiada gry towarzyskie, które tylko czekają na „odkurzenie”. Rozwijajcie swoją wyobraźnię, kreatywność, pomysłowość, zdolność logicznego oraz strategicznego myślenia, umiejętność analizowania poszczególnych sytuacji czy rozważania różnych opcji działania (tak istotnych podczas rywalizacji sportowej). Kto pamięta jeszcze gry w warcaby, memory, bierki, statki czy państwa-miasta?

4. Ćwiczcie nowe umiejętności – podoba wam się jakiś język obcy? Nauczcie się z dzieckiem paru nowych słówek, zdań, liczyć do dziesięciu, pobawcie się w słowotwórstwo. Zawsze chcieliście nauczyć się grać na nowym instrumencie muzycznym? Może teraz jest do tego okazja. Podczas zeszłorocznych wakacji poznaliście nowe danie? Spróbujcie przygotować je w domu. Czego byście nie wykorzystywali – bawcie się, próbujcie, ćwiczcie! Może przy okazji rozwiniecie u swojego dziecka nowe pasje?

5. Uczcie wykorzystując Internet – jednym z najprostszych sposobów na „zabicie czasu” jest aktywność internetowa. Wykorzystuj ją jednak w konstruktywny sposób, szukając inspiracji, filmów edukacyjnych, pokazujących nowe i ciekawe miejsca, zawody lub eksperymenty. Co więcej, w okresie pandemii liczne portale wzbogaciły swoją ofertę o atrakcyjne kursy, warsztaty, bezpłatne zajęcia edukacyjne czy rozwijające gry (skorzystaj na przykład z ogólnodostępnej siatki koncentracji: https://koperska.pro/koncentracja.html).

6. Współpracujcie – zaangażuj swoje dziecko na przykład do elementarnych czynności, które mogą wiązać się choćby z przygotowaniem posiłków (mieszaniem, segregowaniem, przyprawianiem) oraz miejscem do jego spożycia (rozłożenie serwetek, talerzy, sztućców itp.). Ucz przez to obowiązkowości, sumienności oraz zaradności w czasie wykonywania aktywności prostych, ale służących wspólnocie.

7. Wykonujcie ćwiczenia fizyczne – siłowanie n a rękę, gimnastyka, konkurs kto wytrzyma najdłużej w podporze przodem, tyłem, stojąc na jednej nodze, skacząc na skakance, wisząc na drążku, więcej razy podbije piłkę czy trafi do celu, zażongluje piłeczkami tenisowymi, lepiej zatańczy, wykona więcej brzuszków, przysiadów, podskoków czy dłużej utrzyma tak zwaną „deskę”. Ograniczenie aktywności szkolnej czy treningowej wcale nie musi wiązać się ze szkodliwym dla zdrowia bezruchem!

Na koniec warto wskazać także na możliwości wykorzystania czasu wolnego w celach przeprowadzenia swobodnej edukacji zdrowotnej. Pamiętajmy, że nie wymaga się tutaj analizy wymagających zagadnień medycznych, farmakologicznych czy terminów naukowych, ale rozmów o bezpieczeństwie, zasadach zdrowego stylu życia, żywienia czy codziennej higieny osobistej – a na to nigdy nie jest za późno!

 

dr Łukasz Bojkowski – Psycholog Lech Poznań Football Academy. Pracownik Zakładu Psychologii Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu. Wykładowca na studiach podyplomowych „Psychologia sportu”. Doktor nauk o kulturze fizycznej. Absolwent psychologii wspierania rozwoju (Uniwersytet Humanistycznospołeczny SWPS), wychowania fizycznego oraz studiów III stopnia z dziedziny nauk o zdrowiu (AWF w Poznaniu). Członek Polskiego Towarzystwa Psychologicznego (PTP) oraz Polskiego Stowarzyszenia Terapeutów Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach (PSTTSR). Laureat pierwszej edycji konkursu o stypendium prof. Z. Pietrasińskiego. Autor lub współautor licznych prac naukowych i popularnonaukowych, a także książek: „Wybrane próby testowe sprawności fizycznej ogólnej” (2014) i „Komunikacja interpersonalna w sporcie” (2016).

<< wstecz dalej >>

udostępnij