Zapraszamy do zapoznania się z najnowszym wpisem doktora Łukasza Bojkowskiego (głównego psychologa Lech Poznań Football Academy). Przypominamy, że podobne publikacje są przygotowywane specjalnie dla Państwa i udostępniane co miesiąc.
Serdecznie zapraszamy do lektury!
---
Dziesięć zasad pozytywnej współpracy rodzica z trenerem
W aktywności sportowej dzieci i młodzieży szczególną uwagę powinno przykładać się do kształtowania pozytywnych relacji w tak zwanym zespole kompletnym, czyli w triadzie rodzic – trener – dziecko. Relacje te powinny wskazywać na otwartą i konstruktywną komunikację oraz respektowanie autonomii i asertywnego stanowiska każdej ze stron. Ważną rolę odgrywa tu także umiejętność nie wchodzenia w zakres kompetencji szkoleniowca, który od momentu rozpoczęcia przez młodego człowieka regularnych zajęć sportowych staje się jedną z osób odpowiedzialnych za jego sportowy i pozasportowy rozwój.
Formułując reguły pozytywnej współpracy rodziców z trenerami (Czajkowski, 2008; Martens, 2004) podkreśla się przede wszystkim, że:
- Efekty konstruktywnej komunikacji wpływają na możliwości budowania drużyny, rozwój młodego zawodnika oraz jego relacje z kolegami.
- Głównym zadaniem trenera i rodzica w ich boiskowej relacji powinno być jasne uzgodnienie form współpracy. Porozumienie takie musi klarownie formułować oczekiwania dotyczące ról i zasad postępowania oraz celów trenowanego zespołu.
- Rodzice mają prawo i obowiązek czuwać nad prawidłowym rozwojem swojego dziecka. Dlatego ich pytania kierowane do trenera powinny być uważane za naturalny element współpracy.
- Rodzice mają prawo oczekiwać od trenera cyklicznych zebrań (na przykład raz na miesiąc, raz na kwartał), podczas których będą mieli okazję do omówienia spraw bieżących, w tym tematów szkoleniowych, organizacyjnych i wychowawczych.
- W czasie rozmowy rodzice powinni oczekiwać od trenera szczerości, jasnych i precyzyjnych komunikatów, które będą pozbawione obietnic nie znajdujących pokrycia w rzeczywistości.
- Rodzic nie powinien ingerować w zasady ustalone na treningach. Wiele z nich wprowadza potrzebny poziom dyscypliny, ale także wpływa na konkretne umiejętności czy zachowania (potrzebne choćby w okresie dorosłości). W szczególnych sytuacjach warto jednak zwrócić się do trenera z prośbą o omówienie poszczególnych (niejasnych) reguł na wspólnym spotkaniu.
- Opiekunowie nie powinni podważać autorytetu trenera w oczach dziecka.
- Trener koncentrujący się na konsekwentnej i stanowczej komunikacji z opiekunami, nie może „karać” dzieci za ewentualne nagminne zachowania rodziców.
- Rodzice obserwujący zajęcia sportowe nie powinni ingerować w pracę trenera, co dotyczy także czasu meczów i turniejów. To sportowy nauczyciel jest w tym czasie główną osobą odpowiedzialną za rozwój młodego zawodnika, jak i jego bezpieczeństwo.
- Opiekunowie muszą wiedzieć, że w przypadku naruszania przez nich wcześniej określonych zasad to trener ma obowiązek zwrócić im uwagę, a w skrajnych i uzasadnionych przypadkach (nawet) wyprosić z obiektu.
Reasumując zwraca się szczególną uwagę na to, że trener powinien traktować współpracujących z nim rodziców przede wszystkim jak partnerów, rozmawiać z nimi o najbliższych celach szkoleniowych czy aktualnym poziomie rozwoju dziecka i zespołu. Jednocześnie musi jasno określać poszczególne role i zadania.
Rodzice powinni natomiast wspierać sportowego nauczyciela ich dziecka, jak i akceptować (w razie wątpliwości pytać, nie krytykować) jego decyzje w zakresie różnych rozwiązań: szkoleniowych czy organizacyjnych. Nie mogą przy tym bezpodstawnie podważać jego autorytetu i kwalifikacji, ani angażować się w prowadzone przez niego zajęcia w sposób zbyt emocjonalny.
Osobom zainteresowanym wskazaną tematyką poleca się następujące prace:
- Czajkowski, Z. (2008). Istota i znaczenie umiejętności społecznych trenera. W: IDŌ – Ruch dla Kultury/Movement for Culture. Studia Dydaktyczne. 8, 72-85.
- Martens, R. (2004). Successful Coaching. 3 ed. Champaign: Human Kinetics.
---
dr Łukasz Bojkowski – Główny Psycholog Lech Poznań Football Academy. Pracownik Zakładu Psychologii Akademii Wychowania Fizycznego im. E. Piaseckiego w Poznaniu. Doktor nauk o kulturze fizycznej. Absolwent psychologii wspierania rozwoju (Uniwersytet SWPS) oraz wychowania fizycznego (AWF w Poznaniu). Członek Polskiego Towarzystwa Psychologicznego (PTP). Wielokrotny czynny uczestnik ogólnopolskich i międzynarodowych konferencji naukowych. Laureat pierwszej edycji konkursu o stypendium prof. Z. Pietrasińskiego. Autor lub współautor ponad 40. prac naukowych i popularnonaukowych z zakresu psychologii, sportu oraz zdrowia, a także książek: „Wybrane próby testowe sprawności fizycznej ogólnej” (2014) i „Komunikacja interpersonalna w sporcie” (2016).